SRF ansluter till Fly Green Fund som partner

I går 29 juni 2017 skrevs avtalet på mellan Fly Green Fund och Sveriges regionala flygplatser.

”Vi välkomnar Sveriges regionala flygplatser i Fly Green Fund familjen. Men ännu en viktig spelare från den svenska flygnäringen blir vi ännu starkare tillsammans och ökar våra möjligheter att ha ett fossilfritt inrikesflyg 2030. Det gör att vi nu samlat i stort sett hela den svenska ”, säger Maria Fiskerud vd för Fly Green Fund.

Svenska regionala flygplatser har under många år aktivt medverkat till klimatomställningen. Karlstad flygplats var först i världen med egen fossilfri tankanläggning. Nu följer övriga flygplatser efter.

– Vi behöver nå fler resenärer och berätta om att möjligheten finns att flyga mer hållbart. Tillsammans med Sveriges regionala flygplatser kommer vi att nå ut till hela Sverige, säger Maria Fiskerud, VD för Fly Green Fund.

Sveriges regionala flygplatser har tillsammans enats om ett mål där flygplatserna ska bidra till att nå målsättningen med ett fossilfritt flygresande till år 2030. För det startar nu ett samarbete mellan flertalet medlemsflygplatser. Den övergripande målsättningen är att kunna:

  • Erbjuda 5 % fossilfri tankning av flygbränsle redan 2018
  • Erbjuda 50 % fossilfri tankning av flygbränsle 2025
  • Erbjuda 100 % fossilfri tankning av flygbränsle 2030
  • Därtill medverka i regionala miljömål som strävar mot 100 % fossilfri region.

Var och en av Sveriges regionala flygplatser har alla egna ägare med olika förutsättningar. Takten i omställningen kommer därför att styras av de regionala förusättningarna. Ofta är flygplatserna kommunalt ägda eller privata men blir då en integrerad del av den egna kommunens miljöarbete.

I den svenska flygbranschen pågår nu flera initiativ för att få till en verklig övergång till fossilfria bränslen. Efter Karlstad har de större flygbolagen och även Swedavia startat upp flera projekt. Ofta kopplade till Fly Green Fund.

De regionala flygplatsernas satsning på ett fossilfritt flyg underlättar också för de regionala och lokala initiativ som redan är igång för att skapa en inhemsk biobränsletillverkning i Sverige.

– Vår förhoppning är att Sveriges produktionsanläggningar för flygbiobränsle ska etableras i anslutning till några av våra regionala flygplatser, säger Peter Larsson, VD för Sveeriges regionala flygplatser.