Fly Green Fund sommarbrev

Maria Fiskerud i Luleå

Under snart tre år har jag haft förmånen att bygga upp och driva Fly Green Fund.

För mig har det handlat mycket om socialt entreprenörskap och dugnad – att göra tillsammans.

Jag känner stor tacksamhet över att så många har trott på idén, varit med och brutit ny mark och gjort Fly Green Fund till vad det är i dag.

Vi har visat att det går. Vi har fått in pengar och vi har levererat.

Jag vill rikta ett stort tack till Löfbergs, Resia, Swedavia, EQT, Paper Province, Norrlandsfonden, Tandläkare Erik Tullsten och Crisp, dessa modiga organisationer som har gått före och visat vägen.

Dessutom vill jag tacka alla privatpersoner som har gjort skillnad genom att swisha pengar till oss. Resultatet är att vi, med gemensamma krafter, har bytt ut 0,3 procent av det svenska inrikesflygets jetbränsle till bioflygbränsle redan under vårt första år tillsammans.

Här är några av våra viktigaste milstolpar de senaste åren:

Leveranser till fem svenska flygplatser

I maj 2014 blev Karlstad Airport den första flygplatsen i världen med en stationär tankanläggning för bioflygbränsle. Några månader senare grundades Fly Green Fund och ett nationellt arbete tog fart.

Tre år senare har vi levererat bioflygbränsle till fem svenska flygplatser. Det är en omfattning som inget annat land har lyckats med. Hittills har bränslet nu använts både på Stockholm Arlanda Airport, Bromma Stockholm Airport, Åre Östersund Airport, Karlstad Airport och Göteborg Landvetter Airport.

Vi har genomfört och vunnit vår första offentliga upphandling. Den 30 december 2016 rullade de första tågen med bioflygbränsle in på Stockholm Arlanda Airport. Leveransen blev möjlig sedan Swedavia som första företag i världen har börjat köpa in biobränsle till flyg motsvarande sina tjänsteresor.

 

Projekt för biobränsleproduktion i Sverige

Det bioflygbränsle som vi hittills har använt är tillverkat av använd frityrolja i Kalifornien. Än så länge är det vad som finns tillgängligt på marknaden, men redan från start har ett av våra mål varit att vi ska få till en kontinuerlig och storskalig produktion av bioflygbränsle i Sverige.

Här i Norden finns både kunnandet, råvara i form av restprodukter från skogen och väl upparbetade logistikkedjor. Med rätt samverkan och rätt investeringar öppnas möjligheter för att skapa nya jobb och nya innovationer.

Under det senaste året har Fly Green Fund tagit viktiga steg in i två projekt som ska leda vidare i arbetet med att etablera produktion i Sverige av lokala råvaror. Dessutom pågår slutarbetet på den rapport vi tagit fram tillsammans med Swedavia med titeln: ”Så kan Fly Green Fund stötta utvecklingen för att ett svenskt flygbränsleprojekt ska starta senast 2019”.

Regionala Fly Green Fund byggs upp

I februari 2017 lanserades Fly Green Fund Värmland, Sveriges första regionala fond för bioflygbränsle. Nu står Kalmar, Sundsvall, Skellefteå, Ängelholm, Luleå och Östersund i startgroparna för att komma igång med sina fonder.

En regional Fly Green Fund får ett eget konto där de pengar som betalas in öronmärks för tankning på den regionala flygplatsen. Dessutom kan fonden söka medel från nationella Fly Green Fund för utveckling av produktion i regionen.

Den 30 juni i år presenterades underlaget till en handbok som är tänkt som en guide för dessa satsningar. Materialet har tagits fram under flera workshops med regionala företrädare och lanseras på allvar under hösten. Här kommer det att finnas tips och vägledning för alla som vill bygga upp regionala Fly Green Fund-filialer runt om i landet.

Över tio miljoner kronor samlades in under 2016

Under förra året lyckades vi tillsammans samla in 10 164 966 kronor till Fly Green Fund. Det här blev möjligt genom de årsavtal som vi har tecknat med våra företagskunder och med Swedavia.

Samtidigt gläds vi åt att ha kommit upp i över hundra Swish-kunder, det vill säga privatpersoner som väljer att klimatreducera sitt flygresande.

Det hittills största enskilda Swish-beloppet kom i februari i år. En mamma som åkte på sportlovsresa till Kanarieöarna med sina barn valde då att swisha 10 000 kronor till Fly Green Fund. Ett stort tack till dig, Frida Norin!

Vår första hållbarhetsrapport har publicerats

Fly Green Funds hållbarhetsrapport för 2016 visar att vi, tillsammans, har kunnat minska klimatavtrycket med 1 213 230 kilo koldioxid. Det är en siffra att vara stolt över, men vi får inte slå oss till ro. Varje kilo gör skillnad för vår planet, och det är i de val som vi gör i vår vardag som vi är med och påverkar vår egen, våra barns och våra barnbarns framtid.

Sammanfattningsvis: en fantastisk resa

Jag skulle vilja beskriva de här åren som en fantastisk resa. Vi har gått från vad många trodde var ”science fiction” till att faktiskt uppnå vårt mål – att kickstarta den nordiska marknaden för bioflygbränsle.

Intresset för Fly Green Fund har stadigt ökat och själv har jag i många sammanhang – både i Sverige och utomlands – varit ute och berättat om våra satsningar.

När jag fick frågan från forskningsinstitutet RISE om att vara med och utveckla deras arbete med cirkulär ekonomi och bioekonomi ur ett tjänsteperspektiv kunde jag inte säga nej.

Under åren på Fly Green Fund har flera företag hört av sig för att få veta mer om fondens affärsmodell och om den kan fungera i deras bransch. Det har alltid varit spännande samtal och nu får jag möjlighet att fördjupa mig mer i detta.

Även i fortsättningen kommer jag alltså att jobba med frågor inom hållbarhet, cirkulär- och bioekonomi, men från och med nu med gör jag det som projektledare på RISE Service Labs.

Det är inte utan sorg i hjärtat som jag lämnar min ”baby” Fly Green Fund, men jag kommer inte att lämna bioflygbränsleutvecklingen. Bland annat har jag valt att själv gå in som medlem i fonden.

Även framöver finns jag på mobilnummer 070-607 11 61. Nu tar jag semester, men jag fortsätter att stötta arbetet med Fly Green Fund tills min efterträdare är utsedd. Rekryteringen är påbörjad och jag vet att det är många som är angelägna om att Fly Green Funds arbete ska fortsätta.

När jag i fredags lämnade årets Almedalsvecka gjorde jag det med ett leende på läpparna och med vissheten om att det inte bara är Fly Green Fund som pratar bioflygbränsle längre.

 

Tillsammans gör vi skillnad – trevlig sommar!

 

Maria Fiskerud, avgående vd för Fly Green Fund