LCP fixed background image
Fly Green Fund » Nyheter » Färdplan för fossilfritt inrikesflyg år 2030 lämnas till regeringen

Färdplan för fossilfritt inrikesflyg år 2030 lämnas till regeringen

[:sv]I samarbete med Fossilfritt Sverige har nio branscher tagit fram sina egna färdplaner för att nå fossilfrihet samtidigt som de stärker sin konkurrenskraft.

Det är en enad svensk flygbransch som lämnar över färdplanen till fossilfritt inrikesflyg 2030 den 25/4. Bakom flygbranschens färdplan slår branschens aktörer: flygbolag, flygplatser och flygteknikföretag men också bränsleproducenter. I planen menar branschen att det är möjligt för inrikesflyget att var fossilfritt år 2030 och att allt flyg som lyfter från Sverige är fossilfritt år 2045.

Det är fantastiskt att saker är i rullning för utvecklingen av bioflygbränslen och det märks tydligt att intresset  för fossilfritt flyg är större än någonsin. Fly Green Fund stödjer branschens målsättningar och eftersom vi redan idag levererar bioflygbränsle till Sveriges flygplatser, tror vi att det är fullt möjligt att uppnå målen.

I samarbete med Fossilfritt Sverige har nio branscher tagit fram sina egna färdplaner för att nå fossilfrihet samtidigt som de stärker sin konkurrenskraft.

Det är en enad svensk flygbransch som lämnar över färdplanen till fossilfritt inrikesflyg 2030 den 25/4. Bakom flygbranschens färdplan slår branschens aktörer: flygbolag, flygplatser och flygteknikföretag men också bränsleproducenter. I planen menar branschen att det är möjligt för inrikesflyget att var fossilfritt år 2030 och att allt flyg som lyfter från Sverige är fossilfritt år 2045. För att lyckas med omställningen behöver flygbranschens aktörer och politiken gå hand i hand. Rapporten menar att den största nyckeln till en snabb övergång till fossilfritt flyg är att växla från fossilt flygbränsle till biobränsle.

Det är fantastiskt att saker är i rullning för utvecklingen av bioflygbränslen och det märks tydligt att intresset  för fossilfritt flyg är större än någonsin. Fly Green Fund stödjer branschens målsättningar och eftersom vi redan idag levererar bioflygbränsle till Sveriges flygplatser, tror vi att det är fullt möjligt att uppnå målen.

Färdplanen finns att läsa här på Svenskt Flygs webbplats.

 [:]